"In elk geval" nieuwjaarswens door Alex

Nieuwjaarswens 2022. Niet wie harder schreeuwt maar stiller denkt.

Wanneer door allerlei door mij helaas niet te beïnvloeden omstandigheden de inspiratie ontbreekt een originele(re) nieuwjaarswens te bedenken, bieden Leonardo Da Vinci, Mahatma Gandhi en Amara van der Elst gelukkig uitkomst.
“Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel” en “Stilte verlicht je levenspad, door niet te spreken zie je duidelijker”. Deze waarachtige wijsheden van Leonardo Da Vinci en Mahatma Gandhi zijn aan velen van ons in het huidige tijdbestek helaas niet besteedt. Borrelpraat, voorheen alleen ietwat aangeschoten in cafés te beluisteren, is op radio, TV en vele vormen van Social Media usance. Het is onwel-denkend dat er mensen zijn die – vaak anoniem - nepnieuws verspreiden en politici, wetenschappers en anderen beschimpen en bedreigen. Ook het toenemend antisemitisch, xenofobisch en racistisch taalgebruik, ook door volksvertegenwoordigers uitgesproken, wordt pijnlijk schrijnend en onnadenkend gebezigd. Tijdens de indrukwekkend stille dodenherdenking 4 mei op de Dam dichtte Amara van der Elst prachtig: “Waar woorden tekort schieten, raakt het de waarheid het hardst” en “Niet wie harder schreeuwt, maar stiller denkt, niet wie harder schreeuwt maar stiller herdenkt”. Wat zou het prachtig zijn als “onnadenkenden’ zich de waarachtige woorden van Amara van der Elst, Leonardo Da Vinci en Mahatma Gandhi proberen eigen te maken.

Waarachtig
Waar woorden tekortschieten, raakt de waarheid het hardst. Wat gedaan is zouden we liever vergeten, maar niet de lessen die het meebracht. Want waar de één niet weet kan de ander aanvullen. Wanneer we de handen openvouwen zien we niet wat we allemaal op ons rug dragen. De rouw zelfs voor onszelf onzichtbaar geworden, de wonden ondichtbaar. Want hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden? Is het ‘geleden onder’ of ‘gestreden voor’? Er is gevochten en gevallen voor waar we nu staan, ogen nog vochtig in dankbaar bestaan. Bewust van verleden, wijzer in het heden. De pijn morgen nog steeds niet volledig verdwenen, er zijn wonden onder de huid die niet helen. Nog honderden ongehoorde verhalen te delen, je hoort de echo in de stilte. Niet wie harder schreeuwt, maar stiller denkt, niet wie harder schreeuwt, maar stil herdenkt.

Naast gezondheid, schoonheid en wijsheid is voor 2022 minder schreeuwen en meer stilte mijn wens. Want niet wie harder schreeuwt maar wie stiller denkt heeft de toekomst van mensheid en onze planeet in handen.